PREMIERA DIETA WEGETARIAŃSKA

Rosół kolagenowy czyli płynne złoto

data14 wrzesień 2021
Rosół kolagenowy czyli płynne złoto

Rosół kolagenowy wymiennie nazywany przez nas bulion kolagenowy, to danie, które znamy praktycznie od dziecka i bardzo dobrze. Mnie jak pewnie większości z nas kojarzy się z babcią :) Medycyna chińska z kolei już przed 2,5 tysiącami lat stosowała bulion jako lekarstwo, które miało za zadanie wesprzeć układ pokarmowy i wzmocnić organizm. Obecnie coraz więcej informacji możemy znaleźć na temat właściwości regularnego spożywania bulionów. Ale co ważne, aby wydobyć z bulionu magiczną moc, musimy gotować go długo, na kościach najlepiej ekologicznych lub od zwierząt karmionych trawą. Poniżej znajdziesz dokładny przepis ze wskazówkami :)

Dlaczego o tym piszę?

Ponieważ spożywam buliony od dawna, a dokładniej od kiedy zdiagnozowano u mnie chorobę Hashimoto i znalazłam informacje na temat ich wspaniałej mocy przy odbudowie wyściółki jelit. Mi chorobę Hashimoto udało się wyleczyć, ale nie za sprawą samych bulionów – towarzyszyła temu zdrowa urozmaicona dieta, sen, ruch i praca nad sobą i stresem :)  Buliony jednak na pewno były częścią poprawy kondycji moich jelit, co przy chorobach autoimmunologicznych jest ogromnie ważne i zachęcam do wprowadzenia ich na stałe do swojego jadłospisu. Więcej na mój temat znajdziesz TUTAJ. 

Obecnie wiele osób wprowadza buliony do swojej diety, również aby zgubić zbędne kilogramy. Mowa tutaj o diecie bulionowej, o której również napiszę. Ale nie o tym teraz. Wracamy do sedna:

Dlaczego warto pić rosół kolagenowy?dlaczego warto pić bulion kolagenowy

  • Bezcenny w gojeniu i zdrowieniu wyściółki jelit
  • Łagodzi stany zapalne w jelitach
  • Jest lekkostrawny
  • Wspomaga trawienie
  • Chroni przed nietolerancją składników alergizujących
  • Wspomaga rozwój mikroflory bakteryjnych w jelitach
  • Podnosi odporność
  • Wspiera detoksykację wątroby
  • Ma dużo składników odżywczych i witamin
  • Poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci
  • Może poprawić sen i funkcjonowanie mózgu
  • Wspiera diety odchudzające
  • Kolagen z bulionu jest łatwiej przyswajalny niż z suplementów

Jeżeli to Cię nie przekonuję, dodam, że rosół kolagenowy jest niskokaloryczny i zawiera spore ilości białka, dzięki czemu daje uczucie sytości. 

Pij jeden do dwóch kubków bulionu dziennie i zobaczysz różnicę. Choć nie zawsze mam czas ugotować bulion, ostatnio wróciłam do tego nawyku i staram się go przemycać w mojej diecie i również moich dzieci, jak najczęściej. U mnie cudownie sprawdza się picie bulionu na kolację. Efekt widoczny był szybko w postaci płaskiego brzucha rano, lepszego snu i ogólnie lepszego trawienia to na początek, bo długofalowe regularne dodawanie bulionu kolagenowego do diety może przynieść znacznie większe korzyści, również w wyglądzie :)

Z kolei w jesienne poranki, ciepły rosół smakuje lepiej niż poranna kawa, idealnie rozgrzewa i również nasyci na cały poranek :)

Jak przygotować bulion kolagenowy?

Jak przygotować bulion kolagenowy

Aby wydobyć z bulionu magiczną moc musimy pamiętać, aby używać do gotowania kości i mięsa od zwierząt karmionych trawą lub najlepiej ekologicznych. Ekologiczne korpusy z kurczaka oferują sklepy ze zdrową żywnością. Musimy pamiętać, że obecne mięso jest zanieczyszczone chemikaliami, antybiotykami i innymi dodatkami, które otrzymują w paszy lub karmie, którą dodają. To wszystko przeniknie do bulionu, dlatego tak ważne jest aby używać składników jak najlepszych jakościowo, czystych i naturalnych.

Drugą najważniejszą rzeczą jest czas gotowania. Im dłużej gotujemy bulion, tym więcej właściwości zdrowotnych w nim znajdziemy. Wolne gotowanie sprawia, że bulion będzie bogaty w glutaminę, która właśnie ma ogromne znaczenie przy leczeniu jelit. To ona przyspiesza ich regenerację.

Bulion gotujemy od 6-36 godzin!. Tak nie żartuję, im dłużej tym lepiej i gotujemy na bardzo małym ogniu, pod przykryciem, tak aby rosół „pyrkał”, nie gotował się.

Ostatni punkt: do gotowania dodajemy ocet jabłkowy. Ma to na celu większe wydobycie z kości składników odżywczych. Nie jest to konieczne, ale polecam dodanie, ponieważ ocet jest w bulionie niewyczuwalny.

SKŁADNIKI:

  • Kości/ korpusy zwierzęce – 1-2 kg
  • Ocet jabłkowy – 2 łyżki
  • Woda – 3-4 l
  • Włoszczyzna – 1 porcja
  • Sól (himalajska) i pieprz do smaku

 PRZYGOTOWANIE:

  1. Kości myjemy i przekładamy do dużego garnka.
  2. Dodajemy wodę i ocet.
  3. Doprowadzamy do wrzenia, a następnie zmniejszamy ogień/ płytę do minimum i gotujemy jak najdłużej, minimum 6 h. Na płycie indukcyjnej, którą używam bulion gotuję na mocy 2. Woda ma „pyrkać” nie wrzeć.
  4. Na 2-3 godziny przed zakończeniem gotowania dodajemy warzywa/ włoszczyznę, liście laurowe itp. Dodatki, które lubimy, aby nadać smak naszemu bulionowi.
  5. Na sam koniec dodajemy sól i pieprz.
  6. Bulion studzimy, odcedzamy od kości i warzyw, przelewamy do garnka/ słoików. Prawidłowo przygotowany bulion kolagenowy zimny ma konsystencję galaretki.
  7. Możemy pić solo, z dodatkami, zamrozić itp. Więcej pomysłów jak wykorzystać bulion znajdziesz poniżej.

Jak przygotować bulion smakowy?

Jeżeli nie lubisz lub nie masz ochoty w kółko pić tradycyjnego bulionu, przelej część do garnka i dodaj:

  • Trawę cytrynową i imbir
  • Passatę pomidorową, czosnek i bazylię
  • Paste miso i kolendre (uwielbiam)
  • Cytrynę i czosnek i kolendre
  • Mleczko kokosowe i przyprawę curry
  • Sos sojowy bezglutenowy (tamari) i imbir

Moje sposoby na wykorzystanie bulionu kolagenowego

Bulion gotuje się długo dlatego polecam od razu robić większą ilość. To co zostanie można zawekować i zamrozić. Bulion mrożę w woreczkach strunowych i w pojemniczkach na kostki do lodu. W zależności ile bulionu potrzebuję do potrawy, tyle wyjmuję z zamrażarki. Nie zawsze musimy pić bulion solo czy z dodatkami. Może nam się to po prostu znudzić na dłuższą metę i w łatwy sposób możemy go przemycić do potraw. Może Zobacz moje propozycje:

  • Bulion jako baza innych zup: krem, tajskich, klasycznych. Przepisy na zupy na Thermomix znajdziesz TUTAJ
  • Bulion dodaję do wszystkich sosów, w tym do curry, spaghetti, koperkowego itp. Wystarczy kilka kostek zamrożonego bulionu by wzbogacić smak i wartości odżywcze.
  • Bulion jako baza do dań typu gulasz, risotto, curry
  • Do sosu do pizzy dodajemy 1-2 łyżki bulionu.
  • Do puree warzywnego: z ziemniaków, batatów, dyni, kalafiora, selera itp.
  • Do dressingów i sosów jako dodatek lub zamiennik oliwy
  • Do smoothie - jedna kostka jest niewyczuwalna 

Moje ulubione przepisy z użyciem bulionu

W tych kilku przepisach poniżej możesz dodać bulion extra do dania lub zamienić z wodą:

Magda z Thermodieta

 

Trochę kreatywności w kuchni wyjdzie Ci na dobre. To są moje proste sposoby na bulion, mam nadzieję, że część z nic przypadnie Ci do gustu. Zachęcam do testowania, gotowania i dzielenia się opiniami.

Napisz w komentarzu, czy robisz bulion kolagenowy, jak często, czy ten artykuł jest pomocny :)

 

 

Udostępnij: facebook tweeter envelope
Drukujdrukuj
komentarz
Produkt został dodany do koszyka!
kosyzkprzejdź do koszykaarrow wróć do sklepuarrow
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
arrow